HUJapan 2017 – Day 11: Niigata Love

בוקר אחרון לסמינר!!

השכמנו קום בחריצות בשעה 4:00 (!!) כדי לנהוג כמנהגם של הנזירים הבודהיסטים ולפתוח את הבוקר במדיטציית זן של כשעה. הזן, היא כת בודהיסטית אשר מדגישה את הפרקטיות שבמנהגי הבודהיזם – כמו מדיטציה, ניקיונות וריכוז בקיומם של טקסים והמעשים הפשוטים ביוםיום.

התהלכנו, רובנו מעט סהרוריים במקדש, אל מרחב המדיטציה ובו ברגע שהחלנו בטקס הכניסה אל החדר – החל מקידה מול פסלו של בודהה ועד סידור כרית הישיבה שעלגבי הטאטאמי התעוררנו. התיישבנו על הכרית בגבורה רבה בישיבת לוטוס הכה מורכבת ומאמצת את השרירים במשך כשעה. במהלך המדיטציה, אלו אשר ניקרו זכומהנזיר הראשי למהלומה קלה בכדי להתעורר, והיו גם אמיצים שביקשו לזכות באחת כזו עלמנת לחוות את חיי הסגפנות ולהגיע להארה

IMG_4317.JPG21687887_1448318261953818_6756706099271834694_n.jpgבסיום המדיטציה הלכנו לעבר חדר התפילה, ויחד עם נזירי המקדש טעמנו את טעמה של תפילת הבוקר והתפעלנו מיופיו של החדר המוזהב והמאיר פנים. בסיום התפילה הסביר לנו אחד מהנזירים על משמעות התפילה ומבנה החדר, וסיפר כי המקדש משמש בעיקר לצורכי לימוד והתנסות בחיי הבודהיזם. נוסף לכך, למדנו כי ביפן קיימים מספר סוגים של מקדשים בודהיסטים – לצורכי לימוד, מרחב קהילתי ומטה לנזירים מקומיים המשמשים לתפילה יומיומית וחיי הקהילה

IMG_4352.JPGIMG_4347.JPGIMG_4360.JPGלעומת מה שרבים חושבים על בודהיזם וחיי הסגפנות שלהם, אחד מנזירי המקדש סיפר כי הוא נשוי לאישה שבבעלות משפחתה מקדש בודהיסטי וכך נחשף לחיי הבודהיזם, הגיע אל המקדש ללמוד את חיי הבודהיסט ומשמעות הדת. הוא עושה זאת כבר שלוש שנים ויודע שבהמשך ישוב לאשתו ויסייע בניהול המקדש.

שוחררנו לזמן חופשי קצר, להתאוורר ולסייר בשטח המקדש ולהתארגן אל ארוחת הבוקר. בתחילת הארוחה הושמעה התפילה הבודהיסטית, כל זאת לאחר שמנות האורז (הדייסתי מאוד) חולקו לכולם. שכמו בערב הקודם, גם בארוחה זו נאצלנו להדביק את קצב האכילה לקצב האכילה של ראש המנזר. כאשר ראינו את מרכיבי הארוחה הבנו כי הארוחה הבודהיסיטית מאוד שונה מארוחה רגילה” (ולא ערב לחכו של כל אחת או אחד מאיתנו) וכוללת חמוצים, אורז, פרי טרי ומאוד דלה ומצומצמת, עם זאת לא היה פשוט לסיים אותה דבר החשוב מאוד לחיים במקדש בודהיסטי. את הצלחות כאמור ניקינו בעזרת החמוץ האחרון שהותרנו מהארוחה ומעט מים חמים, ובתום ניקיון הקערות היה עלינו לשתות את המים עם השאריות, ולאכול את החמוץ שנשאר. הארוחה מהווה דוגמא פרקטית לטקסיות בתרבות היפנית, ישנם נהלים ותפקידים ברורים. יש מאיתנו שיצאו מטקס הארוחה כחוויה תרבותית חדשה אליה לא נחשפנו קודם לכן

לאחר הארוחה זכינו ללמוד על הכתות השונות של הבודהיזם מפיו של פרופאוטמזגין, ביניהן ניתן למנות את כתות הטנדיי והשינגון הדוגלות בלימוד הסוטרות. בשלב מסוים הבינו כי הכתות הללו לא מתאימות לאורח חייו של כל אחד, וצמחו לצדן כתות חדשות דוגמת האמידה והזן. האמידה מאמינה כי לא ניתן להגיע להארה בגלגול הזה אך מספיק להסתמך על רחמיו של הבודהה באומרם: “namu amida batsu”, בעוד כת הזן דוגלת בעשייה ואף מדגישה את חשיבותה של המדיטציה – המקדש בו התארחנו הנו מקדש זן

מיד אחרכך המשכנו לפרקטיקה נוספת של הזן – ניקיון המקדש! חולקנו לשלושה צוותים ופוזרנו ברחבי המקדש ובאמצעות סחבות ומטאטאים ניקינו את חדרי המקדש השונים. יש לציין שכל פעולה נלקחת ברצינות כחלק מתרגול הזן. לאחר הניקיונות קיבלנו זמן חופשי (או כמו שנוהג לומר פרופאוטמזגין לפי העגה היפנית: “flee time”) להתארגנות לקראת העזיבה

IMG_4453.JPGIMG_6912.JPGIMG_6923.JPGIMG_6941.JPGIMG_6893.JPGIMG_6972.JPGIMG_7000.JPGמהמקדש המשכנו אל מפעל לייצור סאקה (יין אורז) – המשקה האלכוהולי המסורתי ביפן, שם הכרנו את הליך ייצור הסאקה וראינו את החביות העצומות בו מתיישן הסאקה במשך זמן רב. בתום הסיור קיבלנו טעימות של מגוון הסאקה שיש לחברת הייצור להציע, חלקנו אף התנסה במשחק מזל שהגריל בקבוקי סאקה, כוסות סאקה ועוד – שלוש מאיתנו הצליחו לזכות במוצר הכה יוקרתי

IMG_4570.JPGIMG_4580.JPGIMG_4589.JPGIMG_4602.JPGIMG_4629.JPGIMG_4681.JPG

המשכנו משם אל ביקור באקווריום המפורסם של ניגיטה בו ראינו דגה מגוונת וייחודית לים יפן ועוד מספר מינים של יונקים ימיים. בסיור צפינו במופע דולפינים מרשים ומרהיב, פינגווינים, אריות וכלבי ים.

דרכנו המשיכה אל משרדי NST (השייכת לחברת Asahi), הטלויזיה המקומית של ניגיטה ושם ביקרנו בחדר הבקרה המרשים, באולפן החדשות ובסט תכנית בידור שבדיוק באותם הרגעים עלתה לשידור ישיר. החוויה הייתה מעניינת בה נחשפנו לתרבות המקומית של ניגיטה ותכני הטלוויזיה היפנית – כמו התכנית ששודרה באותה העת שהייתה תכנית סאטירה משפחתית, זאנר מאוד נפוץ ביפן, אף גילינו שהיפנים מעבירים זמן רב מיומם בצפייה בטלוויזיה – כ-4 שעות בממוצע ביום

התמקמנו במלוננו האחרון לסמינר ונסענו לעבר ביתו של אוסודה סנסיי הממוקם במקדש מקומי, המהווה מטה למאמינים הבודהיסטים המקומיים ומשמש להם כמקום תפילה. זכינו להכיר את משפחתו של אוסודה, לטעום מהתה הביתי ולהתפעל מיופיו של המקדש המרשים

את ארוחת הערב האחרונה שלנו יחד קיימנו במסעדת בופהאכול כפי יכולתך בה היה מגוון עשיר מאוד של מאכלים מקומיים ומערביים. אל הארוחה הצטרף מר אוצידה החביב, איש עסקים יפני שמרבה בקשריו עמנו. את היום סיימנו יחדיו בפאב מקומי שהשאיר לנו טעם של עוד מיפן

IMG_4964.JPGIMG_4977.JPGIMG_5043.JPGIMG_5083.JPGIMG_5089.JPGIMG_5129.JPG

Today we woke up at 4AM to meditate Zen meditation. After that we joined to the Buddhist priests and prayed to Buddha. Then we ate lunch. The meal was a new adventure for many of us. We learned the rules, the prayers and the tradition of Buddhist meal. After that we cleaned the temple as part of the Zen practices. Professor Otmazgin taught about the differences between the Buddhists sects including the Zen. Then we visited Sake factory. At the end of the tour e=we tasted many different kinds of Sake. After that we visited the aquarium of Niigata. We saw many different kind of fish that located in Japan Sea. 2 hours we visited NST broadcast station. We visited the set of a variety show. After we were located at the hotel we visited Osuda Sensei’s house that is also a temple. At the end we ate dinner at the Buffet and talked about our feelings and our adventures during the seminar.